domingo, 23 de diciembre de 2012

LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ EN UNA SOCIETAT CANVIANT



Actualment, vivim en la Societat de la Informació i el Coneixement, la qual està canviant de manera constant i, cada vagada, amb més rapidesa. En la SIC, les tecnologies que faciliten la creació, la distribució i manipulació de la informació juguen un paper fonamental entorn les activitats socials, culturals i econòmiques.

La progressiva incorporació dels ordinadors a les diferents activitats d’aprenentatge, de creació i de lleure i l’expansió de les xarxes de comunicacions a tots els àmbits de la vida de les persones són dos fenòmens que reflecteixen, clarament, els canvis que està vivint la nostra societat. Aquestes tecnologies són diversos dispositius i programes, com l’ordinador, el telèfon mòbil o Internet. Les TIC permeten la fàcil comunicació entre les persones i l’accés a gran quantitat d’informació en format digital.

Tal com s’afirma en el Pla estratègic, “cal adaptar el currículum de tots els ensenyaments, revisar-lo d’acord amb els nous perfils de coneixement que demana la societat de la informació, incorporar-hi les TIC i fer explícites les aportacions d’aquestes tecnologies, especialment en relació als procediments informacionals”. Penso que aquest aspecte és imprescindible per tal que l’educació es pugui adaptar a la nova societat i formar persones alfabetes digitalment, és a dir, que es puguin desenvolupar de forma autònoma en la SIC, ja que, des de ben petits, els infants tenen contacte amb un gran nombre de tecnologies i això s’ha d’aprofitar.
(Us recomano veure aquest vídeo d'una nena de 20 mesos amb un iPad:  http://www.youtube.com/watch?v=kT3dBKIzHNY)

Hi ha tres tipus d’alfabetització:
- L’alfabetització en comunicació audiovisual: consisteix en dominar i ser capaç de comunicar-se mitjançant les tecnologies per treballar en xarxa.
- L’alfabetització informacional: consisteix en saber generar, obtenir, gestionar i transformar la informació obtinguda de les tecnologies.
- L’alfabetització TIC: consisteix en dominar i saber utilitzar les diverses TIC.

Vivancos distingeix sis dimensions de l’aprenentatge en relació a la competència digital per desenvolupar coneixements, capacitats, habilitats i actituds pel que fa a les TIC:
- Cognitiva: la competència digital, a més de desenvolupar les destreses bàsiques del tractament de la informació, estimula l’adquisició de capacitats cognitives d’elevat nivell, recollides en la Taxonomia de Bloom (explicada posteriorment).
- Col·laborativa: fa referència a la capacitat per al treball col·laboratiu i la gestió col·lectiva del coneixement, mitjançant la creació de xarxes socials i comunitats virtuals a Internet.
- Comunicacional: permet el desenvolupament de criteris informats per a la selecció dels continguts i les fonts més apropiades entre l’amplíssima oferta de fonts i mitjans de comunicació.
- Creativa: relacionada amb la capacitat que han d’adquirir els alumnes com a autors de continguts (en lloc de consumidors passius d’informació). Estimula la innovació, la generació d’estètiques noves, la investigació i l’exploració de noves idees.
- Ètica: la competència digital ha d’incloure un esperit crític envers els continguts digitals i afavorir el desenvolupament d’actituds per a l'ús segur i el respecte a la privacitat.
- Instrumental: les TIC ofereixen instruments per al treball intel·lectual, la comunicació i la creació. Un aspecte clau de la competència digital és garantir el domini instrumental de les aplicacions i serveis d'Internet i de les aplicacions multimèdia.

Per tots aquests motius, és imprescindible que els professors d’avui en dia siguin competents digitalment. Així, la formació del professorat en relació al domini de les TIC pren una rellevància important, la qual hauria de ser tant inicial com permanent, ja que les tecnologies van evolucionant i hem d’estar a l’altura. A més, les noves tecnologies ja estan integrades dins el currículum. Per tant, els docents han de conèixer diversos procediments per integrar i utilitzar les TIC a l’aula, les quals han de conèixer i dominar.

Segons Jordi Adell, en relació a la pràctica docent, hi ha cinc fases d’apropiació:
- Accés: consisteix en l’ús bàsic de la tecnologia.
- Adopció: consisteix en la utilització de les TIC per fer el mateix que es feia sense elles
- Adaptació: consisteix en integrar les TIC en pràctiques tradicional, però s’augmenta la productivitat, el ritme i la quantitat de treball.
- Apropiació: consisteix en experimentar noves maneres de treballar obrint-se a formes que no són possibles sense la tecnologia.
- Innovació: consisteix en utilitzar la tecnologia de manera totalment innovadora, en formes mai experimentades anteriorment.

La Taxonomia de Bloom és una teoria universal que es basa en una classificació de diversos objectius i habilitats que els educadors poden proposar als seus alumnes. Aquesta taxonomia és jeràrquica, la qual cosa significa que l’aprenentatge a nivells superiors depèn de l’adquisició del coneixement i habilitats dels nivells inferiors. Per tant, és un llistat de capacitats que han de tenir-se en compte a l’educació. Aquesta taxonomia va convertir-se en un element clau per estructurar i comprendre el procés d’aprenentatge. Segons Bloom, aquest procés encaixava en un dels dominis psicològics: el cognitiu. Així, les fases són les següents:
- Recordar: reconèixer, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
- Comprendre: interpretar, resumir, inferir, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
- Aplicar: desenvolupar, utilitzar i executar.
- Analitzar: organitzar, atribuir, estructurar i integrar.
- Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar, detectar i provar.
- Crear: dissenyar,  construir, planificar, produir, idear i elaborar.
Totes aquestes activitats, accions i processos que es poden dur a terme a l’aula van haver de ser revisats perquè es va veure que no es tenien en compte els nous objectius, processos i accions que, a causa de l’aparició de les TIC, han aparegut a les escoles. Així va ser com va aparèixer la Taxonomia de Bloom Digital.

No hay comentarios:

Publicar un comentario