domingo, 23 de diciembre de 2012

LES COMPETÈNCIES DIGITALS DELS DOCENTS


Amb petit grup, després d’haver fet una reflexió individual, vam acordar quines havien de ser les principals competències digitals que havien de tenir els docents en relació a la utilització de les TIC i tot el que això comporta. Seguidament, us adjunto el resultat del nostre grup:

Les competències que han de tenir els docents en relació a l’alfabetització digital són:
- Tenir la capacitat d’adaptar-se als avenços tecnològics i als nous canvis: és essencial que els professors es mostrin oberts a les noves possibilitats i avenços que ofereixen les TIC, és a dir, que no es limitin a utilitzar aquells recursos que ja coneixen, sinó que estiguin disposats a anar aprenent, tot reciclant-se, per poder, així, oferir un ventall més ampli d’oportunitats als seus alumnes. D’aquesta manera, si els mestres es van formant de forma continuada i dominen les TIC, podran resoldre els possibles problemes tècnics que els sorgeixin, així com també podran resoldre els dubtes dels infants.

- Ser hàbil en relació a la comunicació: pel que fa a la comunicació audiovisual, és important que un professor sàpiga fer un bon ús dels mitjans audiovisuals per tal de poder transmetre els coneixements necessaris als seus alumnes d’una manera entenedora i clara mitjançant l’àudio i la imatge. Un exemple seria, si tractem el tema dels animals, utilitzar el vídeo, un Power Point, imatges per mostrar als alumnes els aspectes relacionats amb aquest tema. De la mateixa manera, el coneixement de les TIC permeten una comunicació, tant amb els companys del centre com amb les famílies dels infants, a través d’eines com pàgines web, blogs, Moodle, etc.

- Ser capaç de tractar de forma correcta la informació: per tal de presentar la informació i els coneixements necessaris als alumnes, de forma ordenada, organitzada, clara i coherent, el mestre ha de saber on cercar la informació (conèixer els diferents cercadors per escollir el més adient), limitar o reduir la recerca en funció del que es vol obtenir, triar i distingir la informació de qualitat i manipular-la de forma adequada.

- Ser capaç d’introduir als infants a les noves tecnologies i saber adaptar-les a les seves capacitats evolutives: el mestre ha d’oferir una gran varietat de recursos per tal de presentar i ensenyar el funcionament de les TIC a l’aula, tot presentant les diferents possibilitats d’aquestes en relació a l’aprenentatge. De la mateixa manera, és important que el mestre sigui creatiu en relació a l’ús de les TIC, fet que afavorirà a la motivació i interès dels alumnes. També és important que conscienciï als alumnes, tant dels avantatges com dels inconvenients i riscos de les noves tecnologies, per tal de vetllar per la seva seguretat. De la mateixa manera, el mestre, al treballar amb les TIC, ha de tenir en compte el nivell i la capacitat dels seus alumnes perquè els recursos que ofereixi s’ajustin a les seves possibilitats, per així aconseguir un bon desenvolupament en relació a les noves tecnologies. Finalment, el mestre ha de saber crear i planificar noves activitats relacionades amb els coneixements que han adquirit els alumnes per tal de que ells puguin demostrar les seves competències digitals, sempre tenint en compte les diverses àrees del currículum d’educació infantil.

No hay comentarios:

Publicar un comentario