Amb petit grup, després d’haver fet una reflexió
individual, vam acordar quines havien de ser les principals competències
digitals que havien de tenir els docents en relació a la utilització de les TIC
i tot el que això comporta. Seguidament, us adjunto el resultat del nostre
grup:
Les competències que han de tenir els docents en
relació a l’alfabetització digital són:
- Tenir
la capacitat d’adaptar-se als avenços tecnològics i als nous canvis: és essencial que els professors es mostrin
oberts a les noves possibilitats i avenços que ofereixen les TIC, és a dir, que
no es limitin a utilitzar aquells recursos que ja coneixen, sinó que estiguin
disposats a anar aprenent, tot reciclant-se, per poder, així, oferir un ventall
més ampli d’oportunitats als seus alumnes. D’aquesta manera, si els mestres es
van formant de forma continuada i dominen les TIC, podran resoldre els
possibles problemes tècnics que els sorgeixin, així com també podran resoldre
els dubtes dels infants.
- Ser
hàbil en relació a la comunicació: pel que fa a la comunicació audiovisual, és important que un
professor sàpiga fer un bon ús dels mitjans audiovisuals per tal de poder
transmetre els coneixements necessaris als seus alumnes d’una manera entenedora
i clara mitjançant l’àudio i la imatge. Un exemple seria, si tractem el tema
dels animals, utilitzar el vídeo, un Power Point, imatges per mostrar als
alumnes els aspectes relacionats amb aquest tema. De la mateixa manera, el
coneixement de les TIC permeten una comunicació, tant amb els companys del
centre com amb les famílies dels infants, a través d’eines com pàgines web,
blogs, Moodle, etc.
- Ser
capaç de tractar de forma correcta la informació: per tal de presentar la informació i els
coneixements necessaris als alumnes, de forma ordenada, organitzada, clara i
coherent, el mestre ha de saber on cercar la informació (conèixer els diferents
cercadors per escollir el més adient), limitar o reduir la recerca en funció
del que es vol obtenir, triar i distingir la informació
de qualitat i manipular-la de forma adequada.
- Ser
capaç d’introduir als infants a les noves tecnologies i saber adaptar-les a les
seves capacitats evolutives: el
mestre ha d’oferir una gran varietat de recursos per tal de presentar i
ensenyar el funcionament de les TIC a l’aula, tot presentant les diferents
possibilitats d’aquestes en relació a l’aprenentatge. De la mateixa manera, és
important que el mestre sigui creatiu en relació a l’ús de les TIC, fet que
afavorirà a la motivació i interès dels alumnes. També és important que
conscienciï als alumnes, tant dels avantatges com dels inconvenients i riscos
de les noves tecnologies, per tal de vetllar per la seva seguretat. De la mateixa
manera, el mestre, al treballar amb les TIC, ha de tenir en compte el nivell i
la capacitat dels seus alumnes perquè els recursos que ofereixi s’ajustin a les
seves possibilitats, per així aconseguir un bon desenvolupament en relació a
les noves tecnologies. Finalment, el mestre ha de saber crear i planificar
noves activitats relacionades amb els coneixements que han adquirit els alumnes
per tal de que ells puguin demostrar les seves competències digitals, sempre
tenint en compte les diverses àrees del currículum d’educació infantil.
No hay comentarios:
Publicar un comentario