A continuació, us adjunto la meva reflexió personal
en relació a les TIC i la seva utilització al meu centre d'educació infantil i primària, l'escola Tagamanent de La Garriga.
Com
és l’escola que m’ha preparat per viure en la Societat de la Informació i el
Coneixement?
Recordo que les noves tecnologies van arribar força
ràpid al centre. A part del telèfon i el fax, les TIC més utilitzades eren la
televisió, el vídeo (i, posteriorment, el DVD), el reproductor de música i la
càmera (primer, fotogràfica; després, digital), així com també una gravadora de
veu amb micròfons, els canons de projecció i la fotocopiadora. La televisió, el
vídeo i el DVD eren utilitzats amb finalitats educatives, ja que servien per
mirar pel·lícules, documentals,... relacionats amb explicacions fetes
anteriorment o posteriorment, segons la ocasió. El reproductor de música
(primer amb Cassette’s i, després, amb CD’s) era utilitzat, principalment, a les
classes de Música: la mestra es recolzava en aquesta tecnologia per
ensenyar-nos cançons, preparar cantates, fer-nos ballar danses, imitar
ritmes,...; i per fer activitats en anglès. També, les càmeres de fotografies
han estat molt usades a l’escola, ja que la mestra, en moltes ocasions, ens
feia fotos fent activitats, celebrant festes, a les excursions,... Llavors, a
final de curs, quan les càmeres eren fotogràfiques, ens donaven algunes
fotografies en les que sortíem cada un (més aviat poques); i, quan aquestes
eren digitals, les penjaven a la web de l’escola o ens feien un CD a cada
alumne/a amb totes les fotos del curs per tal que poguéssim tenir un bon
record, tant de les diverses activitats que realitzàvem com dels nostres
companys/es. Pel que fa a la gravadora de veu, me’n recordo que la mestra
d’anglès la utilitzava per gravant-nos cantant cançons o llegint textos, tant
individualment com col·lectivament, perquè poguéssim observar la nostra
evolució al llarg del curs en relació a la lectura. El canó de projecció va
aparèixer a l’escola i era utilitzat, sobretot, per passar diapositives dels
temes que estudiàvem, però també l’utilitzàvem per veure vídeos o fotos.
Finalment, la fotocopiadora era un instrument molt utilitzat a l’escola perquè
els mestres la feien servir per poder oferir-nos activitats i així aprendre amb
exemples i mitjançant la pràctica.
Una altra tecnologia que destaco és l’equip de
megafonia del qual disposava el centre, el qual utilitzàvem en festes
destacades, com la Castanyada, Nadal, Carnestoltes, Sant Jordi o final de Curs,
entre d’altres. Aquesta tecnologia permetia que es pogués parlar per tots els
membres de l’escola (i pels pares) i que es pogués organitzar balls i
representacions amb música per part dels diversos grups.
De la meva escola també destaco la pàgina web.
Aquesta era utilitzada de forma educativa, ja que permetia que els membres de
l’equip docent informessin als pares mitjançant Internet. També es penjaven
fotos i vídeos destacats de celebracions, excursions, festes tradicionals,... A
més, amb la incorporació dels ordinadors, he de mencionar que els informes que
feien els i les mestres van passar de ser fets a mà a ser fets amb ordinador.
Finalment, explicar que un o dos dies a la setmana
fèiem classe d’informàtica. En aquesta, ens feien fer activitats, tot
utilitzant diferents programes: Word, Paint, Power Point,... A més, ens van
introduir en el món d’Internet per veure vídeos mitjançant el Youtube i per
buscar informació mitjançant el Google. Una altra tecnologia molt utilitzada en
relació als ordinadors va ser el programa del JClic, a través del qual apreníem
tot fent activitats de forma dinàmica i que tractaven diversos temes, com les
matemàtiques, el català, el castellà, les ciències naturals, els esports,... També
he d’afegir que l’escola oferia classes extraescolars per aprendre a utilitzar
l’ordinador (‘Teclegem amb l’ordinador ’), en les quals vaig participar durant
uns anys i em van ser de molta utilitat pel meu futur.
No hay comentarios:
Publicar un comentario