sábado, 5 de enero de 2013

LA INTEGRACIÓ DE LES TIC A L’EDUCACIÓ INFANTIL


Actualment, els infants no necessiten l’escola per tenir contacte amb les TIC, ja que aquestes són molt presents a la seva vida quotidiana. Per tant, els nens i nenes, des de ben petits, ja formen part del món digital. A l’escola, però, els mestres els hem de permetre desenvolupar les seves potencialitats, tot triant, oferint i proporcionant les TIC més adequades en cada cas, situació, edat, moment, context,...

La integració de les TIC a les escoles requereix uns canvis en diversos aspectes i àmbits, com, per exemple, al currículum, als mètodes d’ensenyament – aprenentatge, en les formes de relació i comunicació entre la comunitat educativa, en l’organització i les dinàmiques dels mestres i en l’organització i gestió dels recursos.

Un dels aspectes més importants és integrar les TIC al currículum d’educació infantil. Les noves tecnologies han de permetre als infants desenvolupar les capacitats bàsiques que s’han d’adquirir en aquesta etapa dins les tres àrees que formen el currículum.

Les àrees del currículum d’educació infantil són:
- Descoberta d’un mateix i dels altres
- Descoberta de l’entorn
- Comunicació i llenguatge

I les capacitats bàsiques són:
- Aprendre a ser i actuar cada vegada de manera més autònoma
- Aprendre a pensar i a comunicar
- Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
- Aprendre a habitar i conviure el món

Quan els infants s’inicien en les TIC necessiten l’ajuda i el suport d’una persona adulta per conèixer els instruments tecnològics, les seves funcions principals i l’abast que tenen i anar actuant cada vegada amb més autonomia. És important que, des de l’escola, es fomenti la utilització de les TIC, ja que, amb aquestes, es poden treballar diversos i molt variats aspectes.

En resum, les TIC s’han de potenciar a les aules d’educació infantil perquè permeten el desenvolupament integral dels infants, degut a les seves possibilitats d’aprenentatge. A més, la integració de les TIC a les escoles ja forma part del currículum i també de la Llei d’educació. Per tant, també és absolutament necessari que els mestres estiguem preparats per poder afrontar aquesta nova realitat, la qual cosa comporta que han de tenir una formació inicial i que aquesta sigui contínua!

No hay comentarios:

Publicar un comentario