Actualment, els infants no necessiten l’escola per
tenir contacte amb les TIC, ja que aquestes són molt presents a la seva vida
quotidiana. Per tant, els nens i nenes, des de ben petits, ja formen part del
món digital. A l’escola, però, els mestres els hem de permetre desenvolupar les
seves potencialitats, tot triant, oferint i proporcionant les TIC més adequades
en cada cas, situació, edat, moment, context,...
La integració de les TIC a les escoles requereix
uns canvis en diversos aspectes i àmbits, com, per exemple, al currículum, als
mètodes d’ensenyament – aprenentatge, en les formes de relació i comunicació
entre la comunitat educativa, en l’organització i les dinàmiques dels mestres i
en l’organització i gestió dels recursos.
Un dels aspectes més importants és integrar les TIC
al currículum d’educació infantil. Les noves tecnologies han de permetre als
infants desenvolupar les capacitats bàsiques que s’han d’adquirir en aquesta
etapa dins les tres àrees que formen el currículum.
Les àrees del currículum d’educació infantil són:
- Descoberta d’un mateix i dels altres
- Descoberta de l’entorn
- Comunicació i llenguatge
I les capacitats bàsiques són:
- Aprendre a ser i actuar cada vegada de
manera més autònoma
- Aprendre a pensar i a comunicar
- Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
- Aprendre a habitar i conviure el món
Quan els infants s’inicien en les TIC necessiten
l’ajuda i el suport d’una persona adulta per conèixer els instruments
tecnològics, les seves funcions principals i l’abast que tenen i anar actuant
cada vegada amb més autonomia. És important que, des de l’escola, es fomenti la
utilització de les TIC, ja que, amb aquestes, es poden treballar diversos i
molt variats aspectes.
En resum, les TIC s’han de potenciar a les aules
d’educació infantil perquè permeten el desenvolupament integral dels infants,
degut a les seves possibilitats d’aprenentatge. A més, la integració de les TIC
a les escoles ja forma part del currículum i també de la Llei d’educació. Per
tant, també és absolutament necessari que els mestres estiguem preparats per
poder afrontar aquesta nova realitat, la qual cosa comporta que han de tenir
una formació inicial i que aquesta sigui contínua!

No hay comentarios:
Publicar un comentario