A continuació, us adjunto la reflexió personal que vaig fer sobre el JClic, després de la conferència del seu creador, Francesc Busquets.
El JClic és “una eina gratuïta per a la creació d’aplicacions
didàctiques multimèdia”, el qual va ser creat per Francesc Busquets l’any
1990. Aquest és un programa que he pogut utilitzar, tant com a receptora (a
l’escola de primària fèiem activitats mitjançant el JClic), així com també com
a creadora (a l’assignatura d’alfabetització digital hem estat creadores d’unes
activitats JClic).
Personalment, penso que el JClic és una eina molt
positiva i interessant, sobretot per alumnes de la segona etapa d’educació
infantil (3-6 anys) perquè ja comencen a saber utilitzar les TIC, i per alumnes
de primària (6-12 anys).
Si ens centrem en educació infantil, el JClic
permet treballar les diverses capacitats i àrees del currículum d’aquesta etapa
(llenguatge verbal, matemàtic, musical, plàstic i visual, lectoescriptura,
coneixement de l’entorn i d’un mateix, comunicació,...) mitjançant diferents
tipus d’activitats: puzles, associacions, activitats de text, joc de memòria,
pantalles d’informació, sopes de lletres i mots encreuats. A més, en aquest programa
es poden afegir imatges i sons, la qual cosa permet captar l’atenció dels
infants amb més facilitat, fet que despertarà el seu interès i estaran motivats
per aprendre mitjançant aquesta eina educativa.
Les competències que han d’adquirir els infants al
segon cicle d’educació infantil són les següents:
- Aprendre a ser i actuar d’una manera cada
vegada més autònoma (conèixer i dominar el cos, seguretat emocional i
afectiva i adquisició d’hàbits i rutines)
- Aprendre a pensar i a comunicar (dominar
diversos llenguatges per avançar en la construcció del coneixement i el
desenvolupament del pensament propi)
- Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
(observació i experimentació de l’entorn immediat i aprendre a actuar en
conseqüència)
- Aprendre a conviure i habitar el món
(aprendre a conviure en la diversitat i respectar les normes de convivència i
els altres).
Crec que aquestes competències bàsiques que han
d’adquirir els alumnes a aquesta etapa, les quals els portaran a un
desenvolupament integral, que serà reforçat amb l’etapa d’educació primària, es
poden treballar perfectament amb el JClic, ja que, en aquest programa, es poden
crear tot tipus d’activitats relacionades amb les diferents àrees del
currículum: descoberta d’un mateix i dels altres, comunicació i llenguatge i
descoberta de l’entorn.
També penso que la introducció de les TIC a les
aules d’infantil és imprescindible i permetrà que els nens i nenes, des de ben
petits, les descobreixin i puguin començar a familiaritzar-se amb elles, ja que
són el futur.
Amb el JClic, els infants podran adquirir força
autonomia, però, alhora, els ajudarà a treballar cooperativament perquè es
podran ajudar els uns als altres. De la mateixa manera, la mestra podrà ser la
creadora de les activitats i podrà oferir la seva ajuda als infants sempre que
ho requereixin, tant pel que fa a la utilització de les TIC, com pel que fa als
coneixements, ja que, en principi, serà més experta.
Per acabar, m’agradaria citar una frase de Francesc
Busquets, el creador del JClic: “El principal objectiu de l’educació en la
societat de la informació és fer persones autònomes, creatives, solidàries i
socialment actives, capaces de transformar la informació en coneixement”
(2007).
No hay comentarios:
Publicar un comentario