martes, 8 de enero de 2013

PROPOSTA D'UNA UNITAT DIDÀCTICA


El projecte final d’aquesta assignatura consisteix en la creació d’una unitat didàctica que permeti treballar i aprendre utilitzant les TIC. EN grups de 3, vam haver de presentar una proposta, la qual us adjunto a continuació i haurem de presentar el pròxim 11 de gener a la Fira, on assistirem els alumnes d'Alfabetització Digital de segon curs d'educació infantil. 

“El nostre grup està format per la Montse Oms Creus, la Laura Garcia Lagarriga i la Clàudia March Olóndriz.

Hem escollit treballar els fenòmens meteorològics amb l’ajuda de les TIC perquè és un tema que és molt present a l’etapa d’educació infantil i a la vida quotidiana dels infants. Aquests apareixen de forma diària a les aules i pensem que és important que els infants puguin conèixer amb més detall quins són els principals fenòmens meteorològics.

Aquest projecte va adreçat als infants de P5 (5 i 6 anys) d’una escola situada en un poble d’uns 10.000 habitants, en el qual el nivell socioeconòmic d’aquests és mitjà. El poble està rodejat de natura i l’escola es troba en una situació bastant cèntrica. Aquesta escola té dues línies de P5 i, a cada aula, hi ha uns 25 infants, aproximadament. Els alumnes d’aquest curs tenen un nivell adequat a la seva edat, fet que facilita que es pugui dur a terme un treball col·lectiu, sempre ajudant a aquells infants que tenen més dificultats envers els continguts i activitats. El tema escollit pertany a l’àrea del currículum de descoberta de l’entorn i d’un mateix, que es troba dins de la tercera capacitat que han d’adquirir els infants en aquesta etapa: aprendre a descobrir i tenir iniciativa.

L’objectiu principal del nostre projecte és que els alumnes puguin conèixer i familiaritzar-se amb els diferents fenòmens meteorològics mitjançant l’ús de diversos recursos TIC. Altres objectius més específics que ens plantegem amb aquest projecte són:
- Conèixer l’entorn més proper.
- Aprendre a treballar amb les TIC.
- Aprendre a fer un ús responsable de les TIC.
- Saber relacionar els fenòmens meteorològics amb els diferents estats climàtics i les estacions de l’any.
- Aprendre a treballar, tant de forma autònoma com cooperativa.
- Conèixer els instruments necessaris per mesurar els fenòmens meteorològics.

La principal utilització de les TIC serà com a recurs metodològic per a treballar aquests continguts, tot i que, el seu ús, permetrà que els alumnes siguin competents en aquest àmbit i, alhora, els mestres podrem adquirir més competències, la qual cosa afavorirà l’alfabetització digital.

El material que necessitarem a l’hora de realitzar aquest projecte és el següent:
TIC:
- Ordinador (paint, word, JClic, internet...)
- Pissarra digital (contes digitals, imatges, vídeos)
- Càmera
- Vídeo (pel·lícules, documentals)
- Projector

Altres materials:
- Cartellera amb els diferents dies de la setmana i cartronets amb els dibuixos dels fenòmens meteorològics
- Instruments per mesurar els fenòmens meteorològics
- Fotografies
- Murals
- ...

Aquest tema es treballarà al llarg del curs, tot utilitzant, de forma simultània, les TIC i els recursos no digitals. Els continguts més específics que es treballaran són:
- Els fenòmens meteorològics: sol, núvol, pluja (llamps i trons), vent, neu, arc de Sant Martí, boira i calamarsa.
- Temperatura: fred, calor
- Estacions de l’any: primavera, estiu, tardor i hivern.
- Instruments de mesura
- Meteoròlegs

Com a activitats concretes utilitzant les TIC, nosaltres crearíem (i és l’activitat que crearem) un JClic que tingués diverses activitats relacionades amb els fenòmens meteorològics i pogués abordar les diferents capacitats que han d’adquirir els alumnes (aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma, aprendre a pensar i a comunicar, aprendre a descobrir i tenir iniciativa i aprendre a conviure i habitar el món) a partir de l’àrea de descoberta de l’entorn que apareix al currículum d’educació infantil. Aquesta activitat es farà al tercer trimestre per poder reforçar els aprenentatges adquirits al llarg del curs. Per això, serà necessari que dominin la lectoescriptura i ja hagin tingut contacte amb la terminologia relacionada amb els fenòmens meteorològics.

Per altra banda, com a més a més (opcional) ,faríem que cada dia els infants tinguessin un registre del temps que fa, la temperatura, les precipitacions,... Tot això, juntament amb les fotografies que faria la mestra a la classe, les sortides, els vídeos que veiessin, etc., ho utilitzaríem per fer un Blog. La mestra podria fer un recull de totes les activitats, informacions, fotografies que porten els infants (per exemple: fred – màniga llarga, calor – màniga curta), vídeos, registre de temperatures i temps diari,... i crear un Blog, en el qual les famílies poguessin tenir accés. D’aquesta manera, els infants podrien tenir un seguiment del seu coneixement dels fenòmens meteorològics al llarg del curs i també un molt bon record per poder compartir amb els familiars (pares, mares, avis, germans, cosins,...).”



No hay comentarios:

Publicar un comentario