El projecte final
d’aquesta assignatura consisteix en la creació d’una unitat didàctica que
permeti treballar i aprendre utilitzant les TIC. EN grups de 3, vam haver de presentar
una proposta, la qual us adjunto a continuació i haurem de presentar el pròxim
11 de gener a la Fira, on assistirem els alumnes d'Alfabetització Digital de segon curs d'educació infantil.
“El nostre grup està
format per la Montse Oms Creus, la Laura Garcia Lagarriga i la Clàudia March
Olóndriz.
Hem escollit treballar
els fenòmens meteorològics amb l’ajuda de les TIC perquè és un tema que
és molt present a l’etapa d’educació infantil i a la vida quotidiana dels
infants. Aquests apareixen de forma diària a les aules i pensem que és
important que els infants puguin conèixer amb més detall quins són els
principals fenòmens meteorològics.
Aquest projecte va
adreçat als infants de P5 (5 i 6 anys) d’una escola situada en un poble d’uns
10.000 habitants, en el qual el nivell socioeconòmic d’aquests és mitjà. El
poble està rodejat de natura i l’escola es troba en una situació bastant
cèntrica. Aquesta escola té dues línies de P5 i, a cada aula, hi ha uns 25
infants, aproximadament. Els alumnes d’aquest curs tenen un nivell adequat a la
seva edat, fet que facilita que es pugui dur a terme un treball col·lectiu,
sempre ajudant a aquells infants que tenen més dificultats envers els
continguts i activitats. El tema escollit pertany a l’àrea del currículum de
descoberta de l’entorn i d’un mateix, que es troba dins de la tercera capacitat
que han d’adquirir els infants en aquesta etapa: aprendre a descobrir i tenir
iniciativa.
L’objectiu principal del nostre projecte és que els
alumnes puguin conèixer i familiaritzar-se amb els diferents fenòmens
meteorològics mitjançant l’ús de diversos recursos TIC. Altres objectius més
específics que ens plantegem amb aquest projecte són:
- Conèixer l’entorn més proper.
- Aprendre a treballar amb les TIC.
- Aprendre a fer un ús responsable de les TIC.
- Saber relacionar els fenòmens meteorològics amb
els diferents estats climàtics i les estacions de l’any.
- Aprendre a treballar, tant de forma autònoma com
cooperativa.
- Conèixer els instruments necessaris per mesurar
els fenòmens meteorològics.
La principal
utilització de les TIC serà com a recurs metodològic per a treballar aquests
continguts, tot i que, el seu ús, permetrà que els alumnes siguin competents en
aquest àmbit i, alhora, els mestres podrem adquirir més competències, la qual
cosa afavorirà l’alfabetització digital.
El material que
necessitarem a l’hora de realitzar aquest projecte és el següent:
TIC:
- Ordinador (paint, word, JClic, internet...)
- Pissarra digital (contes digitals, imatges,
vídeos)
- Càmera
- Vídeo (pel·lícules, documentals)
- Projector
Altres materials:
- Cartellera amb els diferents dies de la setmana i
cartronets amb els dibuixos dels fenòmens meteorològics
- Instruments per mesurar els fenòmens
meteorològics
- Fotografies
- Murals
- ...
Aquest tema es treballarà al llarg del curs, tot
utilitzant, de forma simultània, les TIC i els recursos no digitals. Els
continguts més específics que es treballaran són:
- Els fenòmens meteorològics: sol, núvol, pluja
(llamps i trons), vent, neu, arc de Sant Martí, boira i calamarsa.
- Temperatura: fred, calor
- Estacions de l’any: primavera, estiu, tardor i
hivern.
- Instruments de mesura
- Meteoròlegs
Com a activitats concretes utilitzant les TIC,
nosaltres crearíem (i és l’activitat que crearem) un JClic que tingués diverses
activitats relacionades amb els fenòmens meteorològics i pogués abordar les
diferents capacitats que han d’adquirir els alumnes (aprendre a ser i actuar
d’una manera cada vegada més autònoma, aprendre a pensar i a comunicar, aprendre
a descobrir i tenir iniciativa i aprendre a conviure i habitar el món) a partir
de l’àrea de descoberta de l’entorn que apareix al currículum d’educació
infantil. Aquesta activitat es farà al tercer trimestre per poder reforçar els
aprenentatges adquirits al llarg del curs. Per això, serà necessari que dominin
la lectoescriptura i ja hagin tingut contacte amb la terminologia relacionada
amb els fenòmens meteorològics.
Per altra banda, com a
més a més (opcional) ,faríem que cada dia els infants tinguessin un registre
del temps que fa, la temperatura, les precipitacions,... Tot això, juntament
amb les fotografies que faria la mestra a la classe, les sortides, els vídeos
que veiessin, etc., ho utilitzaríem per fer un Blog. La mestra podria fer un
recull de totes les activitats, informacions, fotografies que porten els
infants (per exemple: fred – màniga llarga, calor – màniga curta), vídeos,
registre de temperatures i temps diari,... i crear un Blog, en el qual les
famílies poguessin tenir accés. D’aquesta manera, els infants podrien tenir un
seguiment del seu coneixement dels fenòmens meteorològics al llarg del curs i
també un molt bon record per poder compartir amb els familiars (pares, mares,
avis, germans, cosins,...).”
No hay comentarios:
Publicar un comentario