jueves, 10 de enero de 2013

UNA EXPERIÈNCIA EDUCATIVA BASADA EN UN RECURS TIC


A continuació, us adjunto l’activitat educativa que nosaltres vam escollir, la seva relació amb el currículum d’Educació Infantil i la nostra proposta de treball a l’aula.

1. Descripció de l’activitat i recurs TIC
L’activitat que nosaltres hem escollit és un JClic per treballar les formes geomètriques amb els infants de l’etapa d’Educació Infantil. Per realitzar aquesta activitat necessitem utilitzar un recurs TIC: l’ordinador.


L’activitat que hem escollit està dividida en tres parts:
- A la primera d’aquestes, es presenten les quatre formes geomètriques (cercle, rectangles, quadrat i triangle). Algunes de les activitats que els infants han de fer són ajuntar per parelles les formes que són iguals, jocs de memòria, jocs d’associacions de la forma geomètrica amb un objecte que té la mateixa forma, ordenar les lletres de les diferents figures, realitzar trencaclosques i jocs de seriació.
- La segona part està formada per tres espais: la casa, l’escola i el carrer. En aquesta part, es repeteixen algunes de les activitats anteriors, però amb un grau de dificultat afegit, ja que els infants han de conèixer les formes geomètriques escoltant el seu nom o relacionant el nom escrit amb la forma. El que es vol aconseguir en aquesta segona part és que els infants relacionin els objectes quotidians d’aquests tres espais, és a dir, de casa (televisió à rectangle; rellotge à cercle; quadre à quadrat; tros de pizza à triangle); de l’escola (pissarra à rectangle; goma à quadrat; instrument triangle à triangle; base paperera à cercle) i el mateix procés amb el carrer. A més, s’afegeixen noves activitats, com per exemple, escoltar el nom de la figura geomètrica i escriure’l.
- Per últim, a la tercera part les activitats encara es compliquen més perquè que els alumnes tenen menys ajudes i, per exemple, d’una imatge han de trobar les diferents formes geomètriques que conté. Aquesta part es presenta amb més dificultat, ja que els alumnes ja adquirit un base prèvia realitzant les dues primeres parts.

2. Relació amb el currículum d’Educació Infantil
Aquesta activitat permet treballar diferents aspectes relacionats amb el Currículum d’Educació Infantil:
- Les matemàtiques: els alumnes aprenen i distingeixen les principals formes geomètriques.
- La lectoescriptura: els infants han de llegir els noms de les formes, com també escriure’ls.
- L’autonomia: els nens i les nenes aprenen a ser i a actuar de forma més autònoma, ja que, cada vegada, tenen més autonomia: són ells qui fan les activitat sense l’ajuda de la mestra, tot i que poden demanar l’ajuda de la mestra quan ho necessitin.
- L’autoestima: aquestes activitats els fan estar satisfets i contents amb ells mateixos perquè, al moment de finalitzar l’activitat de forma correcte, els infants escolten i poden llegir “molt bé” o altres missatges de felicitació
- La comunicació: els infants han de comunicar-se mitjançant diversos llenguatges (matemàtic, verbal, escrit,...), és a dir, que aprenen a pensar i a comunicar. Sobretot, s’han de comunicar amb el seu company de treball i pensar conjuntament la resposta correcta.
- Conèixer l’entorn: les activitats, al estar relacionades amb espais molt propers i amb la seva vida quotidiana, permeten que els alumnes coneguin el seu entorn i es familiaritzin amb aquests espais tan comuns.
Per tant, aquesta activitat permet treballar les tres àrees del Currículum d’Educació Infantil: descoberta d’un mateix i dels altres (identificació de les emocions que els transmet l’activitat, la relació amb els seus companys, autonomia,...), descoberta de l’entorn (els infants coneixen l’entorn i relacionen les formes geomètriques estudiades amb objectes del seu entorn més proper: escola, casa i carrer) i, per últim, comunicació i llenguatge (interacció amb els companys, la mestra i utilització de diversos llenguatges).

3. Proposta a l’aula
Aquesta activitat està pensada per realitzar amb alumnes de P5 (5-6 anys), ja que han de tenir coneixements bàsics de lectoescriptura i conèixer totes les lletres de l’abecedari i el concepte de paraula. Concretament, la realitzarem al tercer trimestre per tal de reforçar els coneixements apresos durant tot el curs. D’aquesta manera, la mestra podrà comprovar si els alumnes han adquirit els aprenentatges de forma significativa i correcte. Com que el JClic està dividit en tres parts i la segona d’aquestes està formada per tres parts mes (casa, escola i carrer), necessitem 5 sessions d’una hora cadascuna. Aquestes sessions es faran en una mateixa setmana, però cada una en un dia diferent. D’aquesta manera, no passarà molt temps entre una sessió i una altra i, així, els alumnes no s’oblidaran del que han fet a l’última sessió i ho tindran més present.
Per fer el JClic de les figures geomètriques, organitzarem els alumnes per parelles i, com que necessitem molts ordinadors, no podrem estar l’aula habitual i ens haurem de desplaçar a l’aula d’informàtica, on hi ha ordinadors per tots. Abans de començar a fer el JClic, un cop els nens estiguin col·locats per parelles, la mestra els farà una breu explicació sobre en què consistirà l’activitat i com està dividida. Després de resoldre els possibles dubtes, els infants ja podran començar a treballar. Abans de cada sessió, la mestra dedicarà una estona a recordar quines activitats van realitzar el dia anterior i també preparar-los per les noves activitats. Per exemple, abans de començar l’activitat relacionada amb els objectes de casa, els hi podrà preguntar: “Quins objectes podeu trobar a casa vostra que tinguin forma de triangle?”.
Mentre els nens i nenes estan fent l’activitat, la mestra anirà observant i preguntant a tots ells si tot va bé i resolent les possibles preguntes i el dubtes que puguin sorgir. És important que la docent els deixi treballar de forma autònoma, tot i que els hi pot donar una ajuda ajustada quan sigui necessari.
Una vegada acabat el JClic i després de finalitzar l’última sessió, la professora els dirà als alumnes que, durant el cap de setmana, busquin en revistes, diaris o fotografies les diferents figures treballades i també que portin un objecte de cada una d’elles, els quals s’ensenyaran a la resta dels companys. Aleshores, a partir de les fotografies i revistes es farà un mural conjunt que es penjarà a la classe.
Finalment, us adjunto el link d'aquest JClic per tal que el pugueu consultar: http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3334

Com a opinió personal, he de dir que fer aquesta activitat va ser molt interessant per tal de poder veure les oportunitats de diverses activitats relacionades amb recursos TIC a l’aula d’educació infantil, ja que, a més, cada grup les va presentar oralment, fet que ens va permetre conèixer diferents activitats.



No hay comentarios:

Publicar un comentario